| תקציר המחקר של נורית סורוקה, לצורך קבלת תואר שני של האוניברסיטה העברית, בנושא: |
השפעת חלבון סויה בדיאטה על אי-ספיקת כליות כרונית. |
|
במחקר נבדקה השפעת דיאטה דלת חלבון (0.8 גרם/ק"ג משקל גוף/יום) שמקורו מסויה או מחלבון מן החי, על אי ספיקת כליות כרונית קלה עד בינונית. המחקר נמשך שנה, שחולקה לשתי תקופות של 6 חודשים כל אחת בשיטת הצלבה. התחילו את המחקר 15 חולים שסבלו ממחלה כלייתית כרונית ראשונית, עם פגיעה בתפקוד הכלייתי ברמה קלה עד בינונית. סיימו את המחקר 9 חולים. המעקב אחר התפקוד הכלייתי נעשה ע"י בדיקת GFR (EDTA 51CR ו - CCR), מדידת הפרשה יומית של חלבון ותוצרי מטבוליזם החלבון. במשך השנה של המחקר לא נצפתה ירידה משמעותית ב - GFR. לא נמצא הבדל משמעותי בהשפעת שתי הדיאטות על ה - GFR והפרוטאינוריה במשך 6 חודשים. רמת ה-BUN בסרום נמצאה נמוכה יותר בדיאטת הסויה, בהשוואה לדיאטת החלבון מן החי. הסטטוס התזונתי של החולים שנמדד ע"י משקל, BMI, היקף רוחב הזרוע ומסת הגוף הרזה (בשיטת Bioelectric Impedance) היה תקין ונשאר יציב במחקר נמצאו כמה יתרונות לדיאטת הסויה: דיאטת הסויה הכילה כמות קלוריות הגבוהה בכ - 14% מהדיאטה של חלבון מן החי, תכולת דיאטת הסויה בזרחן נמצאה נמוכה יותר, דבר שהתבטא בהפרשת זרחן נמוכה יותר בשתן. לסיכום: 1) דיאטה דלת חלבון של 0.8 גרם/ק"ג משקל גוף/יום, מהווה טפול דיאטטי חשוב בהקטנת התקדמות המחלה הכלייתית. 2) טפול עם דיאטה דלת חלבון, המבוססת על סויה, יש בו יתרונות המאפשרים תכולה גבוהה יותר של קלוריות ונמוכה יותר של זרחן בדיאטה. 3) דיאטת הסויה שמרה על סטטוס תזונתי תקין של החולים. 4) בדיאטה דלת חלבון מומלץ לשלב, בחלק מימי השבוע, מוצרי סויה כתחליף למוצרי בשר וחלב.
מאמר מדעי שפורסם אודות מחקר זה: Soroka N, Silverberg DS, Greemland M, Birk Y, Blum M, Peer G, Iaina A:
Comparison of a Vegetable-Based (Soya) and an Animal-Based Low-Protein Diet in Predialysis Chronic Renal Failure Patients. Nephron 1998;79:173-180 קישור לתקציר המאמר [ למעלה ] |



